برنامه ریزی راهبردی سازمان به زبان ساده به این معناست که بدانیم چگونه تناسب بین اهداف و قابلیتهای سازمان را با بازار های درانتظار آن تطبیق دهیم
مراحل برنامه ریزی راهبردی:
در دو سطح برنامه ریزی راهبردی قابل انجام است :
در سطح کلان شرکت:
در سطح واحد کسب وکار و محصول و بازار
به چند مثال کسب وکار بازارمدار برای روشن تر شدن این مفهوم می پردازم
شرکت آمازون دات کام
فعالیت محصول مداری : فروشنده انواع محصولات از کتاب و سی دی تا لوازم خانگی و .
تعریف بازار مداری : تجربه خرید اینترنتی را آسان و سریع و دلپذیر کرده ایم ، اینجا همان جایی است که هر آنچه را می خواهید پیدا کنید و بصورت برخط خریداری کنید .
فروشگاه وال مارت
فعالیت محصول مداری : فروشگاه های تخفیف دار
تعریف بازار مداری : قیمت های پایین همیشگی ، ایجاد شانس خرید اقلامی که ثروتمندان می خرند برای عامه مردم
دیسنی
فعالیت محصول مداری : اداره کننده پار ک های سرگرمی
تعریف بازار مداری : خیال پردازی ، مکانی که امریکا راهی می گشاید که باید بگشاید
شرکت رولون
فعالیت محصول مداری : تولید کننده محصولات آرایشی
تعریف بازار مداری : شیوه زندگی ، ابراز وجود و موفقیت و منزلت ، خاطره ، امید و رویا
طراحی ترکیب فعالیتهای کسب وکار
ترکیب فعالیتهای کسب وکار مجموعه فعالیتها و محصولاتی است که شرکت از بابت آنها تشکیل شده است.
تجزیه و تحلیل ترکیب فعالیتها فرآیندی که مدیریت به کمک آن محصولات و واحدهای کاری تشکیل دهنده ی شرکت را ارزیابی میکند.
راهبرد بازاریابی مشتری مدار
به زبان ساده اگر بخواهیم به روش مشتری مدار بازار را تقسیم بندی کنیم باید ابتدا مشتریان هدف را مشخص کنیم و سپس بازار را بخش بندی کنیم و در نهایت برای مشتریان نسبت به محصول خود تمایز ایجاد کنیم و محبوب مشتری باشیم .
بطور مثال در فروش بیمه های زندگی ،
هدف فروش بیمه های زندگی به تعداد افراد بیشتر برای کمک به آنهاست
در بخش بندی بازار بطور مثال به سراغ صنف ارایشگران می رویم
و در بخش تمایز و جایگاه یابی ارایشگران مجرد را ابتدا بازار هدف می کنیم و بصورت تخصصی روی بازار جایگاه یابی می نماییم .
با من همراه باشید ، تا در ادامه بیشتر با مفهوم تخصصی بازار یابی اما به زبان ساده آشنا شوید .
نویسنده و گردآورنده : شقایق جرسی
بیزینس کوچ ، مدرس و مربی بازاریابی و فروش
مدیر ارشد شرکت بیمه
درباره این سایت